סימני השימוש בסמים

לפי הגדרת ארגון הבריאות הבינלאומי, התמכרות (נרקומניה וטוקסיקומניה) הינה מצב של הרעלה מחזורית או כרונית הנובעת מנטילת חומר טבעי או סינתטי. ליתר דיוק, מדובר מצב המאופיין בתכונות הבאות:

  • רצון משתלט (אובססיה) או משיכה שלא ניתן להתגבר עליה (כפייתיות) להמשיך וליטול את החומר תוך השגתו בכל דרך שהיא;
  • הנטייה להגדלת המנה (עליה בטולרנטיות, כלומר בסבילות של הגוף);
  • הופעת בעיות אישיות או חברתיות הנובעות מנטילת מנות יתר.

ישנם סימנים המעידים כי האדם משתמש בסמים, ויתרה מזאת – כי הוא התמכר והוא נוטל אותם בצורה אובססיבית ו/או מגדיל את הכמויות בכל פעם. סימנים אלה אמורים לשמש לנו כנורות אזהרה.

הסימנים השונים יכולים להיות פיזיים, פסיכולוגיים, ניורולוגיים וחברתיים, אך אם אתם מוצאים אצל ילדגם מחטים, מזרקיםף עשב ירוק דמוי שמיר וכו’, או שאתם רואים סימנים חריגים על גופם כמו סימנים של הזרקות – עליכם להבין בעצמכם את המשמעויות ולפנות לגורם מקצועי לעזרה עבורם.

סימנים כלליים המופיעים אצל אנשים הלוקחים סמים

המראה החיצוני 

המראה החיצוני וההתנהגות דומה במידה זו או אחרת למצב של שכרות מאלכוהול, אך בהעדר ריח אלכוהול מהפה, או ריח חלש שלא מתאים למצב;

שינויים בהכרה

הצטמצמות, עיוות, טשטוש;

שינויים במצב הרוח

שמחה ללא סיבה, צחקנות, פטפטנות, רגזנות, תוקפנות אשר אינן מתאימות כלל למצב;

שינויים בפעילות התנועתית

נפנוף ידיים מוגבר, תנועות מיותרות, חוסר יכולת לשבת במקום או העדר תנועה, אדישות, רפיון, שאיפה למנוחה (ללא קשר למצב);

שינויים בקואורדינציה של התנועות

שינוי בשטף, בקצב, או בתאימות (רוחב, חדות, אי-דיוק) שלהן, אי-יציבות בהליכה, התנדנדות הגוף אפילו במצב ישיבה (במיוחד בעיניים עצומות),כתב יד מעוות;

שינויים בצבע העור

חיוורון של הפנים ושל העור בכלל או, להיפך, אדמומיות בפנים ובחלק העליון של הגוף;

נצנוץ בעיניים, אישונים מוצרים או מורחבים

אישונים מוצרים או מורחבים בצורה משמעותית אשר אינם מגיבים לאור;

שינוי בהפרשת רוק

הפרשת רוק מוגברת או, להיפך, יובש בפה, יובש בשפתיים, קול צרוד;

שינוי אופן הדיבור

האצה, הבעתיות מודגשת, או האטה, חוסר בהירות הדיבור (“דייסה בפה”).

שימוש בקנביס

במקרה של שימוש בקנביס – למכור יש אישונים מורחבים, עיניים אדומות, אדמומיות בשפתיים, יובש בפה. המכור זריז, נמצא בתנועה מתמדת. דיבור מואץ ובהול. סימן מאוד מהימן – תיאבון מוגבר, בד”כ בסוף מצב השיכרון.

שימוש נטילת אופיאטים

במקרה של נטילת אופיאטים – ישנוניות ברגעים הכי פחות מתאימים (“מתנתק”), המכור עלול לשכוח סיגריה דלוקה ולקבל כוויה או להפיל אותה, מעת לעת, הוא עשוי להתעורר ולהתחיל מיד להשתתף בשיחה. דיבורו של המכור איטי, הוא מושך מילים ויכול לחזור מספר פעמים על אותו דבר. במצב זה הוא טוב לב ורגוע, אם שום דבר לא מפריע לו. אחד הסימנים המהימנים ביותר הוא אישון צר במיוחד אשר אינו מגיב לאור, כלומר אינו מתרחב. העור חיוור, אך השפתיים יכולות להיות נפוחות מעט ואדומות. תחושת הכאב מופחתת. הסימן המשותף לנטילת האופיאטים השונים הוא הפרעה בסדר השינה והערנות (הולך לישון מאוחר וקם מאוחר אם יש לו סם או כסף).

שימוש בסמים ממריצים

אם המכור נוטל סמים ממריצים, הוא זריז במיוחד, מהיר בפעולותיו ובהחלטותיו. הוא איננו יכול לשבת במקום. הוא מדבר מאוד מהר, קופץ מנושא אחד לאחר. בעל אישונים מורחבים. מבצע את כל עבודתו בקצב מהיר. אם למכור יש סם או כסף כדי לקנות אותו, הוא יכול להימצא במצב כזה במשך מספר ימים. חלק מהסמים הממריצים מגבירים את הדחף המיני של המכור, לכן לעיתים קרובות הם נוטלים סמים ממריצים ביחד עם אישה. מכורים יכולים לבצע עבודה אחת במשך מספר שעות, למשל לסדר את הבית.

שימוש בהלוצינוגנים

במקרה של נטילת הלוצינוגנים, כלומר סמי הזיה, הסימנים נובעים מהשם: הזיות למיניהן – ויזואליות, כאשר המכור כאילו רואה חיות שונות – עכברושים, תנינים, זבובים, חיפושיות, נחשים. הוא יכול להסתכל על הרצפה ו”לראות” שם בִּיצה עם נחשים, מישהו יכול לדבר איתו מהטלוויזיה וכד’; שמיעתיות, כאשר המכור שומע קולות, כאילו מישהו מדבר איתו, והמכור יכול לדבר עם ה”מישהו” הזה. במקרה של נטילה ממושכת או הפסקת נטילה מופיעים לעיתים קרובות דיכאונות, או פסיכוזות.

שימוש בסמים נדיפים

במקרה של נטילת סמים נדיפים – גם כאן המצב דומה לשכרות כתוצאה מאלכוהול, יש התנהגות רועשת ומתגרה. מהילד נודף הריח של אצטון, בנזין או דבק מגע. לעיתים קרובות מופיעות הזיות, ובעצם, ההזיות האלה הן הסיבה לכך שהמתבגרים מתחילים ליטול את הסמים הנדיפים. הם קוראים להזיות “סרטי אנימציה”.

חומרים פסיכואקטיביים

עפ”י ICD-10, לחומרים פסיכואקטיביים משתייכים: אלכוהול, אופיאטים, קנביס (חשיש), חומרי הרגעה, חומרים מרדימים, קוקאין, סמים הממריצים את מערכת העצבים המרכזית, כולל קפאין, הלוצינוגנים, טבק וממיסים נדיפים.