התמכרות וגמילה מהרואין – זה אפשרי

התמכרות להרואין היא סוגיה לא פשוטה. הרואין בדרך כלל מעורבב עם סמים נוספים כגון קוקאין או קראק והוא בעל השלכות ממכרות ארוכות טווח. התמכרות להרואין היא הרסנית הן ליחיד והן לסביבתו, ופוגעת בצורה משמעותית באיכות חייו, ומשאירה תופעות לוואי הן לטווח הקצר והן לטווח הארוך.

 גמילה מהרואין

גמילה מהרואין זה לא דבר פשוט דווקא בשל תופעות הלוואי הרבות של ההתמכרות, אותן ניתן לסווג ל-2:

תופעות לוואי לטווח הארוך: בעיות בתפקוד הכבד, בעיות בחשיבה ובקבלת החלטות, חרדות, בעיות שיניים (כולל אובדן שיניים וחניכיים פגומים כתוצאה משימוש מתמשך), פגיעה במערכת החיסון המקשה על התמודדות עם צינון ושפעת, חוסר תיאבון וכדומה.

תופעות לוואי לטווח הקצר: מדובר בתופעות לוואי שאינן נעימות, אך הן נעלמות זמן קצר לאחר מכן, כמו: בחילות והקאות וירידה בקצב הנשימה וקצב הלב במידה ניכרת  (תופעה זו עלולה לגרום לנזק מוחי).

כיצד נגמלים מהרואין?

גמילה מהרואין נעשית לרוב במסגרת מרכזי שיקום וגמילה, כאשר במסגרתה משלבים טיפול תרופתי עם טיפול פסיכולוגי וטיפול התנהגותי.

אחת משיטות הטיפול הנפוצות היא שיטת 12 השלבים, בה חברי הקבוצה, שהם מכורים בהווה או מכורים לשעבר, משתפים מתחושותיהם ומניסיונם האישי, וכך, באמצעות שיתוף ושיחה, ותחת הדרכתו של רופא שיקומי המתמחה בתחום הגמילה, מטופלים אחרים מסייעים ונותנים למכורים מוטיבציה להיגמל ולשמור על אורח חיים מיטבי.

ניתן ליישם גם טיפולים פרטניים עם פסיכולוג או מטפל מוסמך, בו נלמדים טכניקות לגמילה נכונה, ודרכים לשיפור איכות החיים וגמילה מסמים. להצלחת התהליך חשוב גם לשלב טיפולים משלימים נוספים כגון תרפיה באמנות ותרגילי פסיכודרמה.