גמילה מסמים ואלכוהול

סמים ואלכוהול ידועים בהשפעה ההרסנית שלהם. בניגוד לחומרים אחרים המגיעים לגופנו ונתונים לבקרת המוח, כשמדובר על סמים ואלכוהול ישנה עקיפה של אותו אזור במוח האחראי לבקרה ולכן נוצרת התמכרות לחומרים אלה. זו הסיבה מדוע גמילה מסמים ואלכוהול היא כה מורכבת. לרוב גם ההתמכרות לא נוצרת סתם כך אלא מתוך מצוקה, כשהסמים והאלכוהול מהווים תחליף לדברים אחרים שחסרים בחייו של המתמכר. זאת גם הסיבה לכך שגמילה מסמים ואלכוהול דורשת ביצוע שינויים מהותיים בחיים. לכן, את תהליך הגמילה יש לעבור במקום שיספק את כל הצרכים וילווה את הנגמל באופן צמוד.

השלב הראשון – לשכנע את המכור להכנס לתהליך

עוד לפני שאדם המכור נכנס לתהליך גמילה מסמים ואלכוהול האנשים הקרובים לו בעיקר מתמודדים עם אתגר גדול בפני עצמו- איך בכלל לשכנע את אותו אדם להכנס לתהליך? מבחינתו חייו כרגע נראים טוב יותר ממה שנראו לו קודם לכן. אין ספק שכבר בשלב הזה כדאי ליצור קשר עם בעלי מקצוע. השכנוע צריך להיעשות בצורה עדינה וזהו תהליך בפני עצמו. כדאי כבר בשלב זה לפנות למרכז העוסק בגמילה מסמים ואלכוהול שיעמיד לרשות המשפחה אנשי מקצוע שינחו אותם כיצד להביא לכך שאותו אדם יכנס בכלל לתהליך הגמילה.

הגמילה – להחליף דפוסים ישנים בחדשים

תהליך של גמילה מסמים ואלכוהול הוא תהליך קשה לא רק נפשית אלא גם פיזית- הוא כרוך בכאבי גמילה שגורמים לנגמלים רבים להיכנע ולחזור אל הסם. תהליך הגמילה חייב להיות הדרגתי ומבוקר, כשהנגמל צריך להיות עטוף מכל הכיוונים. הגמילה נעשית מיום ליום ממש- מבחינת הנגמל כל יום בו לא נגע בסם או באלכוהול הוא הצלחה אדירה. במרכז גמילה המתמחה בגמילה מסמים ואלכוהול מקבל הנגמל ליווי אישי צמוד הכולל טיפול פרטני וגם טיפול הנעשה במסגרת קבוצתית. מסגרת קבוצתית מספקת לנגמל את התמיכה והעידוד להם הוא זקוק. מרכז כזה מעסיק אנשי מקצוע כמו פסיכולוגים, עובדים סוציאליים, רופאים ועוד. הליך הגמילה שם דגש על החלפת דפוסי ההתמכרות בדפוסים בריאים יותר כמו עיסוק בספורט, אמנות וכל תחום המדבר אל הנגמל.